Järviylängön Helmet -yritysryhmä virkistää matkailua Forssan seudulla
ProAgria Etelä-Suomi Mediatiedote 19.11.2018
Forssan seudulla seitsemän matkailualan yritystä on käynnistänyt yhteistyön alueen matkailutoiminnan piristämiseksi. Yrittäjät ovat pohtineet ja hioneet ideaansa noin vuoden ajan. Huolellinen valmistelutyö tuotti Järviylängön Helmet -yritysryhmähankkeen rahoitushakemukselle nopeasti myönteisen päätöksen Hämeen ELY-keskuksesta.
”Vahvistamme matkailutoimijoiden yhteistyötä kehittämällä uusia toimintatapoja ja yhteistä kolmen päätoimialan luonto- ja ohjelmapalveluiden, majoituksen sekä ruokapalveluiden palvelutarjotinta. Vahvojen yhteistyökumppaneiden avulla parannamme markkinointia ja palveluiden näkyvyyttä kansainvälisesti ja myös kotimaassa. Yhteistyösopimusten avulla pyrimme parantamaan myös palveluiden saavutettavuutta”, kertoo Wilderness Tales yrittäjä Tomi Helin ryhmän näkemyksistä.
Järviylängon Helmet -hankkeessa on mukana sekä nuoria että pidempään toimineita matkailualan yrityksiä. Hankkeen tavoitteena on rakentaa yrityksille yhteisiä tuoteperheitä palvelumuotoilun avulla. Yritykset osallistuvat myös yhteiseen markkinointivalmennukseen. Koulutusten ja kurssien avulla hankkeessa mukana olevat yrittäjät luovat alueelle uuden matkailupalvelujen tarjoomakokonaisuuden. Tästä kokonaisuudesta eri asiakasryhmille voidaan koota tilanteeseen sopivat palvelut ja tarjota sitä yhtenä pakettina. Lisäksi hankkeessa tehdään yrittäjien yhteinen videoesittely.
Uusia näkökulmia ja yhteistä näkyvyyttä
”Kahden vuoden hankematkan varrella voidaan tutkia, tarttua ja jopa testatakin uusia ajatuksia”, Erärengin Jouni Palén totesi hankkeen suunnittelupalaverin jälkeen. ”Yritykset tarvitsevat keskinäistä vuorovaikutusta ja uusia näkökulmia sekä yhteistä näkyvyyttä tuotteilleen. Helpotusta on luvassa sekä yksittäisille että ryhmämatkailijoille ja myös tapahtumien järjestäjille, kun yritykset osaavat tarjota toisiensakin palveluita.”
Yhteisen kehittämisen lisäksi hankkeessa tehdään yrityskohtaisia toimia. Monet yritykset parantavat osaamistaan kansainvälisten matkailijoiden kohtaamisessa. Myös palvelujen brändäämisestä ja sosiaalisen median hyödynnettävyydestä halutaan oppia enemmän. Monet asiat jäävät parhaiten mieleen toisilta oppimalla, tästä syystä hankkeessa tehdään benchmarking-retkiä.
”Matkailualalla erilaistuminen, palvelutarjonnan jatkuva kehittäminen sekä toimiva ja tuloksellinen yhteistyö ovat elinarvoisen tärkeitä kovassa kilpailutilanteessa. Myös asiakkaiden tarpeet ja ostokäyttäytyminen ovat rajussa muutoksessa. Tällaisen hankkeen kautta yrittäjät saavat käyttöönsä kaivattuja lisäresursseja omaan ja yhteiseen kehittämistyöhönsä.” Forssan seudun matkailusihteeri Mari Noromies-Wahl arvioi.
Ryhmän projektipäällikkönä toimii yritysasiantuntija Tiina Heinonen ProAgria Etelä-Suomesta: ”Tehtävänäni on varmistaa, että suunnitellut toimet toteutetaan ajallaan ja yrittäjät saavat kehitystyöstä hyötyä. Hoidan myös hankkeen hallinnointiin liittyvät paperityöt. Tällöin yrittäjät voivat käyttää aikansa tuottavaan kehittämistyöhön.”
Yritysryhmähanke erinomainen työväline yritystoiminnan kehittämiseen
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma, ns. maaseutuohjelma tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kehittää toimintaansa yritysryhmähankkeessa. Siinä 3-10 yritystä kehittää yhdessä toimintaansa ja samalla jokainen yritys voi myös kehittää omaa toimintaansa yrityskohtaisilla toimenpiteillä. Julkisen rahoituksen osuus on 75 % yritysryhmähankkeen hyväksytyistä kustannuksista ja loppu jää yrityksen maksettavaksi.
”Yritysryhmien kehittämishankkeilla on suuri merkitys mukana oleville yrityksille. Järviylängön Helmet -hankkeessa on mukana kehittymis- ja kasvuintoisia yrityksiä. Toivon, että useat yrittäjät eri aloilla innostuvat tästä hankemuodosta tämän mainion esimerkin myötä. Olen mielelläni avustamassa yrityksiä etsimään sopivia kumppaneita ja mahdollisuuksia, esimerkiksi juuri yritysryhmähankkeiden alkutaipaleella. Joskus pelkkä idea yhteistyöstä riittää, jalostetaan se yhdessä timantiksi”, sanoo Tammelan kunnan elinvoimakehittäjä Heidi Loukiainen.
”Hämeen ELY-keskuksen rahoituksen yksi painopiste ovat yritysryhmähankkeet, koska ne ovat täsmävälineitä yritysten yhteistyön ja oman kehittymisen tukemiseen. Yritysryhmien kokoamiseen ja suunnitteluun tarvitaan lisää toimijoita”, kannustaa kehittämispäällikkö Timo Kukkonen Hämeen ELY-keskuksen yrittäjiä kokoamaan yritysryhmiä.
Yrittäjät:
Elosa osk - Mustialan Kievari, Emilia Ilomäki ja Emilia Lakkisto
Tmi Järvenpään Konepaja - Eräkeskus Metsäkouluntie, Heikki ja Niina Tapani
Erärenki, Jouni Palén
Paijan Maatilamajoitus, Hannu ja Päivi Paija
Portaan Nahkurinverstas Oy, Kari Tikka
Urpolan Kartano Ky, Leena ja Mikko Kylämarkula
Wilderness Tales, Tomi Helin
Lisätietoja:
ProAgria Etelä-Suomi, Tiina Heinonen, 0400 353 419, tiina.heinonen@proagria.fi
Wilderness Tales, Tomi Helin, 050 340 7730, tomi.helin@wildernesstales.fi
Hämeen ELY-keskus, Timo Kukkonen, 0295 025 065, timo.kukkonen@ely-keskus.fi
”Vahvistamme matkailutoimijoiden yhteistyötä kehittämällä uusia toimintatapoja ja yhteistä kolmen päätoimialan luonto- ja ohjelmapalveluiden, majoituksen sekä ruokapalveluiden palvelutarjotinta. Vahvojen yhteistyökumppaneiden avulla parannamme markkinointia ja palveluiden näkyvyyttä kansainvälisesti ja myös kotimaassa. Yhteistyösopimusten avulla pyrimme parantamaan myös palveluiden saavutettavuutta”, kertoo Wilderness Tales yrittäjä Tomi Helin ryhmän näkemyksistä.
Järviylängon Helmet -hankkeessa on mukana sekä nuoria että pidempään toimineita matkailualan yrityksiä. Hankkeen tavoitteena on rakentaa yrityksille yhteisiä tuoteperheitä palvelumuotoilun avulla. Yritykset osallistuvat myös yhteiseen markkinointivalmennukseen. Koulutusten ja kurssien avulla hankkeessa mukana olevat yrittäjät luovat alueelle uuden matkailupalvelujen tarjoomakokonaisuuden. Tästä kokonaisuudesta eri asiakasryhmille voidaan koota tilanteeseen sopivat palvelut ja tarjota sitä yhtenä pakettina. Lisäksi hankkeessa tehdään yrittäjien yhteinen videoesittely.
Uusia näkökulmia ja yhteistä näkyvyyttä
”Kahden vuoden hankematkan varrella voidaan tutkia, tarttua ja jopa testatakin uusia ajatuksia”, Erärengin Jouni Palén totesi hankkeen suunnittelupalaverin jälkeen. ”Yritykset tarvitsevat keskinäistä vuorovaikutusta ja uusia näkökulmia sekä yhteistä näkyvyyttä tuotteilleen. Helpotusta on luvassa sekä yksittäisille että ryhmämatkailijoille ja myös tapahtumien järjestäjille, kun yritykset osaavat tarjota toisiensakin palveluita.”
Yhteisen kehittämisen lisäksi hankkeessa tehdään yrityskohtaisia toimia. Monet yritykset parantavat osaamistaan kansainvälisten matkailijoiden kohtaamisessa. Myös palvelujen brändäämisestä ja sosiaalisen median hyödynnettävyydestä halutaan oppia enemmän. Monet asiat jäävät parhaiten mieleen toisilta oppimalla, tästä syystä hankkeessa tehdään benchmarking-retkiä.
”Matkailualalla erilaistuminen, palvelutarjonnan jatkuva kehittäminen sekä toimiva ja tuloksellinen yhteistyö ovat elinarvoisen tärkeitä kovassa kilpailutilanteessa. Myös asiakkaiden tarpeet ja ostokäyttäytyminen ovat rajussa muutoksessa. Tällaisen hankkeen kautta yrittäjät saavat käyttöönsä kaivattuja lisäresursseja omaan ja yhteiseen kehittämistyöhönsä.” Forssan seudun matkailusihteeri Mari Noromies-Wahl arvioi.
Ryhmän projektipäällikkönä toimii yritysasiantuntija Tiina Heinonen ProAgria Etelä-Suomesta: ”Tehtävänäni on varmistaa, että suunnitellut toimet toteutetaan ajallaan ja yrittäjät saavat kehitystyöstä hyötyä. Hoidan myös hankkeen hallinnointiin liittyvät paperityöt. Tällöin yrittäjät voivat käyttää aikansa tuottavaan kehittämistyöhön.”
Yritysryhmähanke erinomainen työväline yritystoiminnan kehittämiseen
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma, ns. maaseutuohjelma tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kehittää toimintaansa yritysryhmähankkeessa. Siinä 3-10 yritystä kehittää yhdessä toimintaansa ja samalla jokainen yritys voi myös kehittää omaa toimintaansa yrityskohtaisilla toimenpiteillä. Julkisen rahoituksen osuus on 75 % yritysryhmähankkeen hyväksytyistä kustannuksista ja loppu jää yrityksen maksettavaksi.
”Yritysryhmien kehittämishankkeilla on suuri merkitys mukana oleville yrityksille. Järviylängön Helmet -hankkeessa on mukana kehittymis- ja kasvuintoisia yrityksiä. Toivon, että useat yrittäjät eri aloilla innostuvat tästä hankemuodosta tämän mainion esimerkin myötä. Olen mielelläni avustamassa yrityksiä etsimään sopivia kumppaneita ja mahdollisuuksia, esimerkiksi juuri yritysryhmähankkeiden alkutaipaleella. Joskus pelkkä idea yhteistyöstä riittää, jalostetaan se yhdessä timantiksi”, sanoo Tammelan kunnan elinvoimakehittäjä Heidi Loukiainen.
”Hämeen ELY-keskuksen rahoituksen yksi painopiste ovat yritysryhmähankkeet, koska ne ovat täsmävälineitä yritysten yhteistyön ja oman kehittymisen tukemiseen. Yritysryhmien kokoamiseen ja suunnitteluun tarvitaan lisää toimijoita”, kannustaa kehittämispäällikkö Timo Kukkonen Hämeen ELY-keskuksen yrittäjiä kokoamaan yritysryhmiä.
Yrittäjät:
Elosa osk - Mustialan Kievari, Emilia Ilomäki ja Emilia Lakkisto
Tmi Järvenpään Konepaja - Eräkeskus Metsäkouluntie, Heikki ja Niina Tapani
Erärenki, Jouni Palén
Paijan Maatilamajoitus, Hannu ja Päivi Paija
Portaan Nahkurinverstas Oy, Kari Tikka
Urpolan Kartano Ky, Leena ja Mikko Kylämarkula
Wilderness Tales, Tomi Helin
Lisätietoja:
ProAgria Etelä-Suomi, Tiina Heinonen, 0400 353 419, tiina.heinonen@proagria.fi
Wilderness Tales, Tomi Helin, 050 340 7730, tomi.helin@wildernesstales.fi
Hämeen ELY-keskus, Timo Kukkonen, 0295 025 065, timo.kukkonen@ely-keskus.fi